Udgivet man d. 2. jul 2018, kl. 14:20

 Af Jannik Theilgaard, sognepræst ved Gl. Holte Kirke

Skulle man vælge et begreb, der har karakteriseret menneskets moderne historie, så må det være ”frihed”. I samme åndedrag kunne man spørge, hvornår den moderne verden tog sin begyndelse. Et godt bud er renæssancen. Vi ved da også, at den svenske biskop Thomas Simonsson af Strängnäs allerede i 1400-tallet bedyrede, at "frihed er det bedste guld".

Frihed hører i kulturhistorien intimt sammen med humanismen, der spirede netop i renæssancen. Det humanistiske livssyn sætter som norm respekten for det enkelte menneskes ret til en udvikling i frihed og moralsk ansvarlighed. Humanisten står fast på sin uafhængighed af ydre autoriteter. Centralt i historien står da også humanisten Erasmus af Rotterdams disput med Martin Luther om, hvorvidt menneskets vilje var fri eller bundet.

Når vi når ned i oplysningstiden får frihedsbegrebet først rigtig vind i sejlene. Det blev videnskaben og fornuften, der skulle føre mennesket til den fuldkomne frihed. ”Frihed, lighed og broderskab” blev det aldrig glemte slagord bag den franske revolution.

Selvfølgelig er der ned gennem historien sat spørgsmålstegn ved menneskets frihed, ikke bare Luther var skeptisk med hensyn til menneskets totale frihed. I dag er det som om, friheden bliver taget som gidsel. For kan man overhovedet pege på det enkelte menneskes frihed, når det drejer sig om spørgsmålet om, hvorvidt det skal være lovligt at bære burka? Kan man pege på det enkelte menneskes frihed, når det drejer sig om spørgsmålet om, hvorvidt det skal være tilladt at omskære drengebørn?

Sagen er, at vores liv har en horisont, vi ikke kan bryde. Der findes ikke et privilegeret sted, hvor vi uberørt af alt, kan træffe vores valg. Kan man fuldstændig se bort fra et helt folks historie, kultur og religion og gøre et af de vigtigste, og lægeligt forsvarlige, ritualer ulovligt ved at henvise til det enkelte menneskes frihed? Og burkaen kan vel aldrig blive mere end et symbol på ufrihed?

Man glemmer en vigtig ting: Frihed er altid frihed i forhold til noget andet. Man er fri fra noget, eller man er fri til noget. Frihed findes kun i relation til noget andet. Den rene frihed kan aldrig blive mere end et begreb. Friheden må erfares. Den må erfares inden for en kultur eller en religion eller et samfund, kort sagt menneskelivet.

Kategorier Klummer