Udgivet tor d. 22. jun 2017, kl. 11:48

Af sognepræst Annemette Norsker, Høsterkøb Kirke

D. 7. og 8. juni var samtlige 7.ende klasser på jobfestival arrangeret af UU-Sjælsøs vejledere. Festivalen foregik i Birkerød idrætshal og ”den indgår som et led i elevernes introduktion til uddannelse, erhvervsliv og arbejdsmarked gennem undervisningen i Uddannelse & Job”. Jobfestivalen indledtes med taler af Kenneth Birkholm, lokal politiker og direktør, Martin Skou, direktør af tømrervirksomheden Skougruppen, og så mig. Dvs, tre forskellige erhvervs profiler – men tænk, vi sagde næsten det samme. For vi fortalte de unge mennesker, at vejen til et godt arbejdsliv ikke kun er den strømlinede vej gennem gymnasium og studentereksamen; at en 10.ende klasse efterfulgt af en erhvervs uddannelse er lige så godt. Det er ikke det samme, det er en anden uddannelse, men den er ikke mindre fin – det vigtigste er, at alle finder den vej, der er den rigtige for vedkommende. Og det er som om, at det er glemt nu om dage. Vi fortalte også alle tre de unge mennesker om vores egen vej gennem uddannelsessystemet, og det viste sig, at den ikke havde været direkte, men ind og ud, her og der og alle vegne, indtil vi til sidst var havnet på den rigtige hylde. ”Det Store er ikke at være Dette eller Hiint; men at være sig selv”, sagde Søren Kierkegaard, og det skal vi vist til at tude de unge ørerne fulde af, for det, de nu får tudet ørerne fulde af, er, at det handler om gymnasium, hvor hver eksamen helst skal afsluttes med et 12 tal. Det sker så rigtig meget i disse studenteruger, hvilket så også er forkert, for er det ikke et tegn på, at lærerne er for rundhåndede, spørger nu regering og erhvervsliv. Det tror jeg faktisk ikke, for når jeg ser det arbejde, de unge lægger for dagen, så ville det da være underligt, hvis de jævnt hen fik 4 eller 7 i deres gode fag. Gymnasieeleven Caroline Rossmeisl skrev i en kronik i Kristeligt Dagblad d.7.6.17: ”Vores uddannelsessystem drejer sig om tal, om at sige det rigtige og ikke lave nogen fejl. Er det ikke en fuldstændig misforstået tilgang til uddannelse? For at blive klogere er man jo nødt til at lave fejl, tænke skævt og kreativt og lære af det. Det tør eleverne ikke på gymnasiet”.

Det tør de heller ikke udenfor gymnasiet. Er det i orden?

 

Kategorier Klummer